onsdag den 4. oktober 2017

Studiedag, 4. oktober

Video og QR-koder
Arbejdet med QR og video har inspireret mig til at kunne anvende dette endnu mere i fremtiden. 


Periferiudmåling af et tændingsanlæg på et ældre køretøj. Har valgt denne video, der er bearbejdet med programmet ScreencastOmatic. 

Videoen er udarbejdet med en kollega på et tidligere tidspunkt, da vi begge var undervisere på samme forløb. Elevene havde tabt tråden på vejen fra teori til værksted - men der var vist også lidt problemer m/ koncentrationen og deres generelle tilstedeværelse (måske husker jeg forkert). Et typisk lærlingehold hvor de spørger og spørger før man undersøger - de håber konstant på svar og vil helst ha eneundervisning - og det var/er der ikke tid.  .




Videoen kan også findes via QR-koden.

Vi samlede en masse inspiration, små videos og diverse instruktioner til lærlingene på et bilag. Efterfølgende er en del af det indarbejdet i opgavesættet som støtte for eleverne på værkstedet. 

Erfaringen er nok, at det er OK at kigge en video - men det er stadig rart og mere hyggeligt bare at spørge underviseren.







Lækagemåling med værktøjet SnapOn 
En lækagemåling er en metode til at vurdere motorens indvendige stand forud for en evt. dyr reparation eller udskiftning af en motor.



Preview of your QR Code

De 2 ovenstående eksempler er fra ca midtvejs i uddannelsen som automekaniker


Enkelt tændspole
Udmåling af tændingsanlæg med enkelttændspole - lidt mere avanceret og målrettet de senere forløb (Selandia Autoafdelingen 2013). 


På de sidste forløb på autouddannelsen forventes det at lærlingene har erfaring med udmåling og brug af scope dels fra de tidligere forløb og dels praktisk erfaring fra praktikpladsen.


Stof til eftertanke
Generelt må jeg erkende, at der faktisk er rigtig mange gode "hjælpe-videoer" til rådighed og især lærligene på de sidste forløb er supergode til at anvende mediet på en fornuftig og ansvarsfuld måde.

Tror bare det er vigtigt, at huske at video ikke kan stå alene men kan bruges som supplement. Meget af håndværket og den dybere forståelse kommer først når opgaverne er bearbejdet og dialogen med underviseren enten løbende eller afslutningsvis/evaluering.

Er du håndværker fordi du kan kigge videos på YouTube  👀







Ingen kommentarer:

Send en kommentar

6. undervisningsdag, 17. november

E-læring og læringsplatforme er dagens emner. Oplægget giver god mening, vi ser på forskellige modeller. Dagens opgave er, at designe et n...