Charlotte (skolens læsevejleder) giver ideer og værktøjer til konstruktiv læsning
Det er vigtigt, at der hurtigt skabes et overblik (Før - Under - Efter) ved ny og svær tilgængelig litteratur. Det er derfor helt legalt at starte bagfra = kigge i en evt. opsummering, konklusion, grafer, overskrifter o.lign. Derved kan der skabes mulighed for en bedre læsning/bearbejdning af det læste, hvis der samtidigt også noteres/kommenteres.
Der opstår en god dialog om at vi som undervisere også kan have/opleve problemer med at navigere rundt i det digitale og har svært ved at få overblikket. Hun pointerer at dette selvfølgelig også gælder for vores elever - og især dem som har læse- og læringsproblemer.
Åben dialog om mulige problemstillinger som vi også skal være OBS på både nu men også i fremtiden. Emnerne var dataetik og vores anvendelse af de digitale medier i undervisningen.
Artikel fra uddannelsesforbundet (12.10.2016)
"Nu får lærerne - måske - også hjælp til it"
I denne artikel omtales 8 videnscentre som skal etableres 2017/2018, der skal arbejde m/ talentspor og højniveaufag - som virkelig har givet os problemer med de nye bekendtgørelser fra 2015.
I denne artikel omtales 8 videnscentre som skal etableres 2017/2018, der skal arbejde m/ talentspor og højniveaufag - som virkelig har givet os problemer med de nye bekendtgørelser fra 2015.
Artikel/Blok om forskningsprojekt om IKT og Transfer i EUD, 2015 - 2017
Læringsteorier fra Illeris, Kolb og Wenger - i den korte udgave
Dagen er ellers brugt i delvis fælles forum for at bearbejde/forberede til 2. undervisningsdag. Har set/lyttet til 3 videoer og gennemset de 3 tilhørende powerpoint, som introducerer/genopfrisker 3 af læringsteorierne. De 3 videoer er indtalt/kommenteret af Marianne Riis (Lektor på Metropol)
Knud Illeris er en dansk læringstoretikker, som bl.a har skrevet bogen "Viden om læringens processer og dimensioner" i 2006. En grundlæggende forståelse er, at al læring omfatter 2 meget forskellige processer, som begge skal være aktive for at vi kan lære noget. Det er proces 1, Samspillet mellem individet og dets omgivelser og proces 2, Den individuelle bearbejdelse og tilegnelse.
Jeg syntes måske nok, at han er lidt svær at få ned på skift, men kan godt se at de 3 dimensioner hænger sammen og har indflydelse på det som sker i læringsrummet og er en forudsætning for læring.
Mest kendt i DK for "Kolbs læringscirkel" og gennem Honey og Mumfords bearbejdning af 4 arketypiske læringsstile; Aktivist, Reflektor, Teoretiker og Pragmagtiker
En god forklaring med eksempler fra YouTube
Kolb betragter læring som er erfaringsbaseret og som en holistisk tilpasningsproces
Etienne Wenger er Schweizisk/Amerikansk læringstereotiker/praktiker m/ phd i Informations- og Computervidenskab.
Mest kendt i Danmark for bogen "Situeret Læring" og forbindes primært med begreberne; situeret Læring, legitim perifer deltagelse, praksisfællesskaber og digitale habitater
Wengers hovedantagelse er, at læring er en dynamisk og situeret aktivitet baseret på menneskers deltagelse i sociale praksisser. Teorien er konstrueret på 4 præmisser:
- Mennesker er sociale væsner
- Viden er kompetence i forhold til værdsat aktivitet
- Indsigt/erkendelse er deltagelse i værdsat aktivitet
- Læringens formål er at producere mening
Illeris og Wenger er begge meget inspirerende toeretikkere som jeg kan anvende i afslutningsopgaven.
Dagen blev også brugt til at - måske - få overblikket i den der blog som skal anvendes som portofolie for kursusforløbet. Alt i alt en hyggelig dag med en blanding af gammel lærdom, nye ord-konstruktioner og diverse frustrationer over manglende "tid i hverdagen" - der er jo snart 5. december.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar