fredag den 1. september 2017

1. Undervisningsdag, 30. august

Samfundsudviklingen og dannelse - dagen m/ Rene har givet en bred introduktion til brugen af den digitale teknologi i erhvervsuddannelserne og tegnet en tidslinie fra stenalderen til videnssamfundet.


WWW introduceres i DK for den almene borger af TDC i august 1995 - det havde vi/jeg nok allerede glemt. Dette medførte en sjov diskussion om vores første dyre PC og adgangen til nettet via et modem.


Informationen/nyheder på på nettet afhænger af afsender og derfor vil det altid være hensigtsmæssigt at kontrollere facts og betydninger. Der er mange søgemuligheder som f.eks. leksikon.dk / Gyldendal.dk som giver mere valide forklaringer end Wikipedia?


I vidensamfundet er begrebet læring under stor forandring og vores roller som underviser ændres.




Gruppe-/Plenumopgave
  • Hvad betyder ønsket om digitalisering for jer som faglærere og og som skole (positiv/negativ)
  • Hvad med jeres elever fremover (fordel/ulemper)
  • Hvordan kan der sikres en passende balance mellem effektivisering og kvalitetsudvikling
  • - Bedre uddannelse i forhold til ....?
  • - Øget digitalisering i forhold til ... ?


Sammendrag af gruppespørgsmål, positiv/negativ:
  • Nemmere at differentiere
  • Arkiv med opgaver/projekter
  • Effektivisering kan også øge mængde af stof til læring for elevgruppen - overfladelæring kontra dybdelæring
  • Der skal/bør være flere om at udvikle
  • Hvordan evalueres der - produkt, proces
  • Nye evalueringstyper - bør måske tilpasses i forhold til f.eks. retfærdighed / indsats / produkt
  • Måske vil vi opleve flere  fraværende elever - de kan ikke finde motivationen, se lyset for at de skal levere eller få overblikket grundet manglende "digitale-kompetencer"
  • Bliver der behov for, at eleverne hele tiden skal have feedback - måske også i vores fritid. Skal det blive en ny Facebook-kultur
  • Underviserens rolle diskuteres/tilpasses - hvad med de håndværksmæssige læringsmål


Google Analyse /  Classmarker
Introduktion til værktøjet Google Analyse og vi udarbejder et lille spørgeskema til en kollega.
Et sjovt indlæg som sagtens kan bruges til en hurtig test på dagens undervisning dag eller til en evaluering af underviser/pensum.

Giver selv en hurtig introduktion og viser "programmet" Classmarker, som vi anvender i Autoafdelingen til de teoretiske prøver. Systemet bygger på "multiplichoice" stuktur men kan også anvendes til læring? - et produkt af det amerikanske undervisningssystem på godt og ondt. Eleverne hader det - men vi undervisere elsker det :-)

Fremtidens læringsrum
Læringsrummets indretning (teorilokaler og værksteder) har stor betydning kursisternes engagement og fordybelse. Praksisrummet eller værkstedet er normalt adskilt fra teorilokalerne i industrisamfundets skoler og det er måske en af de store udfordringer i fremtiden.

Den ideelle læring/formidling/ekseprimentering/afprøvning kan foregå næsten optimalt i et kombineret læringmiljø, hvor der er adgang til både teori og praktik, men stiller store store krav til underviserens kompetencer (viden og slutmål) samt stort overblik. Har selv erfaring fra dette fra tidligere - og det kan lade gøre at samkøre forskellige klassetrin, men med skolernes store fokus på økonomi, så bliver der jo nok ikke bygget om og holdene bliver nok heller ikke mindre.   

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

6. undervisningsdag, 17. november

E-læring og læringsplatforme er dagens emner. Oplægget giver god mening, vi ser på forskellige modeller. Dagens opgave er, at designe et n...