tirsdag den 26. september 2017

2. Undervisingsdag, 6. september

Læring og læringsteorier
Dagens oplæg fra Hanne om hvad de digitale teknologier betyder for både didaktik og læring i vores undervisning. Hvilke problemstillinger møder vore elever/kursister i hverdagen.





Læring kan betragtes på 3 måder:
Biopsykologisk defineres som processer, hvorved der dannes nye, neurale mønstre i hjernen/kroppen og/eller allerede etablerede mønstre forstærkes eller svækkes
Psykologisk defineres som processer, hvorved en person tilegner sig ny kompetence
Pædagogisk defineres som processer, hvorved en person tilegner sig tilsigtet kompetence

I vores hverdag vil det jo primært være den pædagogiske vinkel vi tilstræber, men der kan klart tænkes noget mere dybdegående i forhold til det psykologiske. Modellen viser fint forskellen på læring og didaktik.



Dagens oplæg afsluttes med en teoriopsamling af Illeris, Kolb og Wenger, som vi havde bearbejdet på selvstudiedagen. 
I forbindelse med oplægget opfordre Hanne til at vi begynder, at fokusere på vores afslutningsopgave i forhold til valg af problemstilling, læringsteori samt didaktik.

Dialog om vores blog, opsætning, frustrationer og dernæst "førstehjælp" til alle. Alle går glade hjem fuld af gode ideer til den næste studiedag.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar

6. undervisningsdag, 17. november

E-læring og læringsplatforme er dagens emner. Oplægget giver god mening, vi ser på forskellige modeller. Dagens opgave er, at designe et n...