Dagen emne om differentiering bliver styret af Rene, som gennem sit oplæg fik en god dialog igang på holdlet - om at differentiere
I bogen (lille hæfte) "Pædagogiske principper - inspirationsmateriale til erhvervsskolerne" udgivet af Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling i 2016 er der på side 9 en virkelig god definition på begrebet.
Differentiering betyder; ”at gøre forskel på”. I en pædagogisk sammenhæng betyder differentiering, at man tilpasser undervisningen til forskellige elevforudsætninger. Elevforudsætninger omfatter fx faglige forudsætninger, sociale forudsætninger og læringsstile. Differentiering omfatter dels undervisningsdifferentiering, der også kaldes pædagogisk differentiering og dels niveaudeling
Formålet med differentiering er, at alle eleverne uanset forudsætninger bliver udfordret og udvikler deres kompetencer bedst muligt.
Målet er, at undervisning tilrettelægges med udgangspunkt i elevens læringsforudsætninger og kompetenceniveau.
Overvejelser ved tilrettelæggelse af undervisningsdifferentiering Undervisningsdifferentiering eller pædagogisk differentiering betyder, at eleverne arbejder med de samme læringsmål og samme niveau, men at undervisningen giver mulighed for, at eleverne kan nå læringsmålene på forskellige måder, i forskellige tempi og i forskellig grad.
Overvejelser ved tilrettelæggelse af undervisningsdifferentiering Undervisningsdifferentiering eller pædagogisk differentiering betyder, at eleverne arbejder med de samme læringsmål og samme niveau, men at undervisningen giver mulighed for, at eleverne kan nå læringsmålene på forskellige måder, i forskellige tempi og i forskellig grad.
I tilrettelæggelsen og gennemførelsen af undervisningen tilpasser læreren undervisningsformen og eleverne arbejder med stoffet ud fra deres egne forudsætninger.
Overvejelser ved tilrettelæggelse af niveaudeling
Niveaudeling betyder, at eleverne inddeles i forhold til, hvilket læringsmål og niveau de skal nå fx F-, E- eller D-niveau. Skolen kan enten vælge en organisatorisk differentiering, der betyder, at eleverne i det enkelte klasselokale skal nå samme læringsmål og niveau, fx undervisning i engelsk på E-niveau. Eller læreren/ lærerne kan undervise på flere niveauer i ét klasselokale.
Niveaudeling udelukker ikke behovet for undervisningsdifferentiering, idet tilrettelæggelse og gennemførelse af et hvilket som helst undervisningsforløb indebærer, at læreren tager udgangspunkt i og tilpasser undervisningen til elevernes forskellige forudsætninger.
Personligt er jeg nok på "undervisningsdifferentiering" og især når der arbejdes på værkstederne kommer dette af sig selv - lærlingene har ikke de samme kompetencer med i bagagen.
Egen undervisning
Personligt differentierer jeg mest, når mine lærlinge er på værkstedet - de har jo ikke de samme kompetencer og niveauer. Dette afhænger meget af deres "egne erfaringer" fra værkstederne og deres motivation især.
Basisopgaverne, tidsforbrug, selvstændighed og de praktiske opgaver - er i min undervisning altid justerbare elementer alt efter den enkelte lærlings behov. De arbejder oftest i 2 mandsgruppe - og jeg matcher som regel grupperne efter lærlinges behov/forudsætninger.
Øvrige opgaver
Arbejdet med video, QR-koder, redigering af video
Dialog med Flemming - evaluering af filmprojekt med Naturfag til Grundforløb 2
Eleverne havde taget opgaven seriøst og brugt tiden (den planlagte + 1 time) og fremstillet 4 små videoer - en virkelig god måde at skabe den forventede elevaktivitet. Eleverne skal efterfølgende skrive en naturfagsrapport, som de evt. skal bruge til eksamen. Så der bliver det spændende og se effekten og om de kan anvende P, U, R og I som de 4 grundbegreber indenfor ellære.
Flemmings refleksion på vores eksperiment - og jeg er enig
Afslutningsopgave / Eksamen
Dialog med Rene om indhold og emner - jeg skal snarest samle mine overvejelser, så jeg kan gå i dialog med ham.
Personligt differentierer jeg mest, når mine lærlinge er på værkstedet - de har jo ikke de samme kompetencer og niveauer. Dette afhænger meget af deres "egne erfaringer" fra værkstederne og deres motivation især.
Basisopgaverne, tidsforbrug, selvstændighed og de praktiske opgaver - er i min undervisning altid justerbare elementer alt efter den enkelte lærlings behov. De arbejder oftest i 2 mandsgruppe - og jeg matcher som regel grupperne efter lærlinges behov/forudsætninger.
Øvrige opgaver
Arbejdet med video, QR-koder, redigering af video
Dialog med Flemming - evaluering af filmprojekt med Naturfag til Grundforløb 2
Eleverne havde taget opgaven seriøst og brugt tiden (den planlagte + 1 time) og fremstillet 4 små videoer - en virkelig god måde at skabe den forventede elevaktivitet. Eleverne skal efterfølgende skrive en naturfagsrapport, som de evt. skal bruge til eksamen. Så der bliver det spændende og se effekten og om de kan anvende P, U, R og I som de 4 grundbegreber indenfor ellære.
Flemmings refleksion på vores eksperiment - og jeg er enig
Afslutningsopgave / Eksamen
Dialog med Rene om indhold og emner - jeg skal snarest samle mine overvejelser, så jeg kan gå i dialog med ham.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar