tirsdag den 3. oktober 2017

Studiedag, 27. september

Studiedag = masser af opgaver
Vil prøve at få samlet lidt op på min blog, lave et oplæg til en opgave m/ video med Flemming samt arbejde med QR-koder/videos.

Naturfagsopgave til GF2-redder
Flemming og jeg har aftalt, at hans elever skal fremstille nogle korte videos om U, R, I og P, som indgår i Ohms- og Effektlov og er en del af den grundlæggende forståelse om elektriske kredsløb. Teorien er forud for nogle simple måleøvelser som eleverne efterfølgende skal gennemføre i praksis. 

Flemmings refleksion på eksperimentet - og jeg er enig 

Eleverne skal dernæst fremstille "naturfagsrapport" om emnet som evt. skal bruges til grundforløbseksamen. I denne rapport skal indgå forsøg og forklaringer (teori).

Vi oplever begge, at eleverne har svært ved anvende de 2 ligninger i hverdagen (også efter 1 år) når de skal forklare begrebene og deres indbyrdes forhold - altså hvordan er sammenhængen mellem spænding (U), modstand (R), strøm (I) og effekt (P).
Eleverne skal dernæst fremstille "naturfagsrapport" om emnet som evt. skal bruges til grundforløbseksamen.


Vi har ladet os inspirere af "Flipped Classroom" modellen på side 9 i bogen.

Lektier/inspiration til dagen er en lille video fra YouTube. 

Vi vil give et oplæg og sætte rammerne for opgaven og dernæst lade eleverne fremstille de 4 videos. 

Flemming vil lave opfølgning/opsamling på de 2 formler inden eleverne går i gang med at eksperimentere. 

Jeg er desværre undervisningsramt, så vi må evaluere senere og jeg må lytte til Flemmings oplevelser med denne form.

Vi ønsker at få mere elevaktivitet med ovenstående  -glæder mig til at få en tilbagemelding/evaluere.


Videos og QR
Har arbejdet lidt at lave QR-koder som jeg kan anvende både som instruktion og som selvhjælp til mine auto-elever.

 

Videoen på engelsk og kan anvendes når de skal udmåle en generator på en bil et Bosch FSA-scope. Når de skal arbejde med udmåingen på 4. hovedforløb har de samtidigt også haft/arbejdet med "faglig kommunikation" = engelsk på autoskolen ESnord.







Har linked ovenstående video (fra YouTube) til denne QR-kode.









Sjovt og lærerigt - noget jeg vil arbejde mere med på næste studiedag og det gælder både QR og videos.

Bruger i forvejen masser af videos i min daglige undervisning til illustrere/forklare teoretiske problemstillinger.

Den primære elevgruppe som jeg arbejder med er på den sidste del af uddannelsen som automekaniker og skal til svendeprøve. 
Har de behov for hjælp til repetitionen eller problemer med opgaver fra de tidligere forløb, så er det i første omgang "selvhjælp" der er en mulighed. Lærlingene må selv lave research - de kan bruge nettet (f.eks. videos), materialer og opgaver fra de tidligere forløb. Efterfølgene er der så mulighed for dialog om emnet - vi snakker, foretager evt. udmåling af komponenter og bliver enige om "vores sandhed på dagen" set udfra fra faget, teoretisk og elevernes rutiner eller mangel på samme.

Mit motto
"hvis du vil forstå sammenhæng og funktion for et system, så må du kende til opbygning og kontrol af de enkelte delkomponenter i systemet - der er ingen genveje og masser af "hjemmetid" til fordybelse"

 .











Ingen kommentarer:

Send en kommentar

6. undervisningsdag, 17. november

E-læring og læringsplatforme er dagens emner. Oplægget giver god mening, vi ser på forskellige modeller. Dagens opgave er, at designe et n...